מה זה בידה?

הבידה (Bidet במקור הצרפתי) הוא מתקן תברואתי דמוי כיור נמוך המשמש לרחצה והיגיינה של איברי המין ופי הטבעת. למרות שמקורותיו העתיקים, הבידה הפך בשנים האחרונות לפופולרי מחדש בזכות יתרונותיו הבריאותיים, הסביבתיים והנוחות שהוא מעניק. עם התפתחות הטכנולוגיה והשיפורים במוצר המסורתי הזה, נראה כי הבידה צובר תאוצה ועשוי להפוך להכרחי בחדרי אמבטיה מודרניים.

היסטוריה ותפוצה

מקורותיו של הבידה ככל הנראה בצרפת של סוף המאה ה-17 או תחילת המאה ה-18, שם היה פריט מותרות יוקרתי הזמין בעיקר לאצולה ולעשירים בלבד.

המילה “בידה” היא מילה צרפתית שמשמעותה “סוס פוני”, ובצרפתית העתיקה, “bider” פירושו “לדהור”. אטימולוגיה זו נובעת מהתפיסה שאדם “רוכב” או רתום על בידה כמו שרוכבים על סוס קטן. המילה “בידה” הייתה בשימוש בצרפת במאה ה-15 כדי להתייחס לסוסים הפוני שהאצולה הצרפתית החזיקה כחיות מחמד. 

במאה ה-19 זכה הבידה לפופולריות הולכת וגדלה באירופה בקרב המעמדות הגבוהים, ובמאה ה-20 עבר שינויים טכנולוגיים ועיצוביים שהתאימו אותו לחיים המודרניים. כיום, השימוש בבידה נפוץ בעיקר במדינות קתוליות כמו צרפת, איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון, אך גם במדינות נוצריות אחרות. הוא גם נפוץ ביפן, בטורקיה, בארצות ערב ובאמריקה הלטינית ודרום אמריקה.

מההמצאה היפנית של ה”אסלה ללא נייר” בשנת 1980, השילוב של אסלה ובידה הפך למקובל גם במדינות מערביות רבות. דגמים משוכללים של “האסלות המלכותיות” האלה יכולים לכלול בקרה חשמלית וממשקי הפעלה דיגיטליים, חימום משטח ישיבה, התזות מים ממוקדות וייבוש סופי באוויר חם.

יתרונות בריאותיים וסביבתיים

מעבר לנוחות והניקיון הרב, לבידה יש יתרונות משמעותיים גם מבחינה בריאותית וסביבתית. מבחינה בריאותית, השימוש בבידה לרחיצת איברי המין מסייע לשמירה על היגיינה מוגברת ומפחית את הסיכון לזיהומים בדרכי השתן ובפי הטבעת. כמו כן, על פי המחקרים, הוא עשוי לתרום להקלה על גירויים ועקצוצים באזור ואף להקלה על טחורים.

מבחינה סביבתית, שימוש בבידה חוסך צריכה ופסולת של משאבי טבע כמו נייר טואלט ואף ממחטות וממגבות נייר חד-פעמיות. ייצור נייר הטואלט דורש כריתת יערות וצריכת משאבים טבעיים רבים כמו מים וכימיקלים. בנוסף, הוא מייצר כמויות עצומות של פסולת שממשיכה לזהם את הסביבה לאורך זמן. השימוש בבידה יכול להפחית משמעותית את הבעיות הסביבתיות האלה.

בנוסף, שימוש בבידה תורם גם לחסכון במשאב המים – בניגוד לתפיסה הרווחת, הבידה אינוצורך כמויות גדולות של מים יחסית לאמבטיה או מקלחות ארוכות. מחקרים הראו כי השימוש בבידה צורך כמות דומה או אף נמוכה יותר של מים מאשר שטיפות מרובות של אסלה המשמשת ללא בידה.

משפרי איכות חיים

מעבר ליתרונות ההיגייניים והסביבתיים, הבידה מהווה גם כלי משמעותי לשיפור איכות החיים והרווחה האישית. עבור אנשים מוגבלים בתנועה או שסובלים מקשיי ניידות, הבידה מספק דרך נוחה ויעילה לשמירה על ניקיון אישי מבלי להידרש להתמודדות מאומצת. כך הוא מאפשר שמירה על עצמאות ופרטיות באמבטיה.

גם לאנשים ללא מוגבלויות, הבידה מעניק חוויה המקלה את הרגשת הרעננות והניקיון לאחר השימוש בשירותים. הוא מונע צורך לנגב בנייר או בממחטות, דבר התורם לתחושת רווחה משופרת. חוויה זו עשויה לקבל משנה תוקף בתנאים של עפצים, הרגשה לא נוחה במקומות מוגבלים או במהלך נסיעות וטיולים.

השימוש בבידה

השימוש בבידה פשוט למדי ומיועד במקור לרחצת איברי המין החיצוניים וסביבתם לאחר השימוש באסלה. היושב על הבידה יכול לשבת בכיוונים שונים – עם הפנים לעבר הברז או ההפך, בהתאם לנוחות. 

מבנה הבידה הבסיסי כולל ברז לזרימת מים חמימים, כיור פורצלן עגול או אובאלי וניקוז. מרבית הבידה כולל גם פקק לסגירת הניקוז בעת המילוי. יש גם דגמים עם מתקן טוש-דמוי לניתוז המים באופן ממוקד, או כפתור שליטה להפעלה של התזת המים בלחיצה.

בדגמים המתקדמים ובאסלות המשולבות עם בידה יש גם יכולות חימום של המים ושל משטח הישיבה, לצד אפשרויות דיגיטליות שונות כמו בקרת טמפרטורה וויסות עוצמת זרימה. חלק גם כוללים פונקציית ייבוש טבעתית באוויר חם לאחר הרחצה.

עם זאת, חשוב לציין שאין סיכון של פגיעה באיברים פנימיים מהשימוש בבידה, שכן הוא מיועד לרחצה חיצונית בלבד באמצעות זרם מים חלש למדי. בנוסף, ניתן להשתמש בבידה גם לרחצה של כפות הרגליים או איברים אחרים, אם רצוי.

מי שמוגבל בתנועתו או שמנוע מסיבות פיזיות מלהשתמש באמבטיה או מקלחת, יכול למצוא בבידה את הדרך הנוחה והיעילה ביותר לשמירה על ההיגיינה האישית במלואה.

בחירה ותחזוקה

בעת רכישת בידה חדש לבית או לחדר האמבטיה, חשוב לשקול כמה שיקולים מפתח:

גודל – יש לוודא שהבידה יתאים מבחינת מידותיו לגודלו של חדר האמבטיה הספציפי. תקציב – יש קשת רחבה של מחירים לבידה, ממאות שקלים ועד אלפי שקלים לדגמים מתקדמים יותר. יש לקבוע תקציב מראש.

פונקציות – יש לבחון אילו פונקציות רצויות לבידה המסוים, כגון חימום מים וישיבה, זרימה ממוקדת, פיקוד דיגיטלי או ידני פשוט יותר וכיוצ”ב. עיצוב – חשוב גם לבחור בידה בעיצוב ובסגנון המתאימים לסגנון חדר האמבטיה. מותג – מומלץ לבחור בידה ממותג מוכר ואמין במיוחד אם מדובר בדגם יקר ומתוחכם.

לאחר ההתקנה, יש לתחזק את הבידה כראוי על ידי ניקוי קבוע עם חומרי חיטוי וסילוק אבנית באמצעות חומרים ייעודיים כדי להבטיח תפקוד חלק לאורך זמן. אם יתגלו תקלות, רצוי לפנות למומחה לצורך תיקון.

כאמור, שמירה על ניקיון הבידה חשובה במיוחד היות שמדובר במתקן היגייני. לכן יש להקפיד על ניקוי סדיר ושימוש בחומרי ניקוי דרך קבע.  

היבטים תרבותיים

חשוב להכיר בכך שתפיסת הבידה והשימוש בו משתנים בין תרבויות שונות. בחלק מהתרבויות הוא נתפס כפריט יוקרתי וחיוני לשמירה על היגיינה מוגברת. לעומתן, יש תרבויות שבהן הבידה עדיין נתפס כפריט לא נחוץ או מוזר. 

ההבדלים נובעים בעיקר משילוב של גורמים כמו אקלים (נגישות למים רבה או מועטה), נורמות חברתיות מקובלות בנוגע להיגיינה אישית, ותפיסות דתיות וערכיות שונות.

טווח מחירים רחב

הבידה זמין כיום בטווח מחירים רחב ביותר, החל ממאות שקלים בודדות לדגמים הבסיסיים ביותר, ועד אלפי שקלים רבים לדגמים המשוכללים והחדישים ביותר. הדבר מאפשר התאמה לכל תקציב ולכל רמת ביצועים רצויה.

הבידה הזול יותר נעות במחיר של כ-400-800 שקלים, ומדובר בדגמים פשוטים וידניים יחסית הכוללים ברז והתקנה רגילה. בידה ברמה הבינונית של כ-1,000-2,500 שקלים מציעות יתרונות כמו חימום מים וחימום משטח ישיבה בסיסי. הדגמים המשוכללים והיקרים יותר במחיר של 3,000 שקלים ומעלה, כוללים פונקציות מתקדמות נוספות כמו פיקוד דיגיטלי, שליטה בזרם המים, התזה ממוקדת, ייבוש וחימום משופרים ועוד.

חידושים טכנולוגיים

כמו בתחומים רבים אחרים, גם בענף הבידה חלה התקדמות טכנולוגית מרשימה בשנים האחרונות. דגמים חדשניים מציעים כיום ממשקי שליטה דיגיטליים מלאים עם חיישנים למיניהם, כפתורי הפעלה חכמים וטכנולוגיות חימום ואוורור משופרות.

כך למשל, חלק מהבידה המתקדמים יכולים לזהות את נוכחות המשתמש באמצעות חיישנים, להתאים אוטומטית את הטמפרטורות ולווסת את זרם המים בהתאם להעדפות אישיות. אחרים כוללים ממשקים המאפשרים שליטה מלאה על כל הפונקציות ופרופילים אישיים לכל משתמש.

בתחום החימום והאוורור יש גם חידושים מרשימים – מערכות חימום טורבו לזרם המים, חימום משטח ישיבה מדורג, אוורור וייבוש עוקבי סיום באוויר חם, וניקוז מים מחוממים ממושך לניקיון עצמי של הבידה.

חברות המותגים המובילים בתחום כמו Toto, Kohler, Duravit ואחרות, ממשיכות להשקיע בפיתוח טכנולוגיות חדשניות לבידה, תוך מיקוד בחווית המשתמש והנוחות המרבית. צפוי אפוא כי המשך החידושים הטכנולוגיים בתחום יעניק פתרונות אף משוכללים ונוחים יותר של בידה בעתיד.

עתיד הבידה

עם התקדמות הטכנולוגיה והמודעות הגוברת ליתרונות הסביבתיים והבריאותיים, צפוי כי הבידה יצבור פופולריות עולה בחדרי האמבטיה המודרניים. חברות עוסקות בפיתוח דגמים חדשניים ומתוחכמים של בידה עם פיקוד ממשקים חכמים, תכונות חימום משופרות, שליטה דיגיטלית ועוד.

במקביל, הבידה צפוי להפוך לנפוץ יותר גם בקרב תרבויות שונות מעבר לאלה שבהן הוא מקובל כיום. כך, עם התפשטותו לקהלים חדשים ברחבי העולם, הוא צפוי לצבור מעמד חדש של מוצר היגייני, ידידותי לסביבה וחסכוני במשאבים.

עם ההתקדמות הטכנולוגית וההתפתחויות המתמידות במוצר – חימום, פיקוד דיגיטלי, ייבוש סופי ועוד – נראה שהבידה הולך וצובר תנופה מחודשת ומעמד של חלק בלתי נפרד מחדרי האמבטיה המודרניים ברחבי העולם. מעבר ליתרונות היגייניים והסביבתיים הברורים, הוא גם מעניק נוחות ופתרון יעיל במיוחד לאנשים מוגבלים בתנועה.

סיכום

הבידה הינו מתקן תברואתי שחזר לאופנה בזכות היתרונות הבריאותיים, הסביבתיים והנוחות שהוא מעניק. הבידה נמכר כיום בטווח מחירים רחב המותאם לכל כיס ודרישה, והם מספקים פתרון נוח במיוחד לאנשים עם מוגבלויות. עם ההתקדמות הטכנולוגית בתחום, הם משופרים ומתעדכנים באמצעים חדשניים השומרים על חוויה אופטימלית. נראה כי הבידה צפוי להפוך חלק בלתי נפרד מחדרי האמבטיה המודרניים.

בידה זול: פינוק יומיומי במחיר לכל כיס (2024)
Close עגלת הקניות שלי
Close רשימת המשאלות
Recently Viewed Close
Close

Close
Navigation
Categories